Šriftas:
A
A
A
Fonas:
baltas
Juoda
Iliustracijos:
Rodyti
Slėpti

Vaiko teisių apsaugos kontrolierė atliko tyrimą dėl valstybės ir savivaldybės institucijų pareigūnų galimai netinkamo tarnybinių pareigų atlikimo

2012 10 29
Vaiko teisių apsaugos kontrolierė atliko tyrimą dėl valstybės ir savivaldybės institucijų pareigūnų galimai netinkamo tarnybinių pareigų atlikimo, nesilaikant įstatymuose nustatytos tvarkos iki pilnametystės apgyvendinant kai kuriuos Vilniaus „Vilnios“ pagrindinės mokyklos (buvusi Vilniaus 3-ioji internatinė mokykla) moksleivius Lenkijos Respublikos piliečių šeimose ir sukuriant faktinius globos santykius.

Vaiko teisių apsaugos kontrolierė atliko tyrimą dėl valstybės ir savivaldybės institucijų pareigūnų galimai netinkamo tarnybinių pareigų atlikimo, nesilaikant įstatymuose nustatytos tvarkos iki pilnametystės apgyvendinant kai kuriuos Vilniaus „Vilnios“ pagrindinės mokyklos (buvusi Vilniaus 3-ioji internatinė mokykla) moksleivius Lenkijos Respublikos piliečių šeimose ir sukuriant faktinius globos santykius

Tyrimo metu nustatyta, jog 2008 – 2012 metais 6 nepilnamečiai (5 iš jų buvo 5 – 7 metų amžiaus) vaikai pagal tėvų (vieno iš tėvų) įgaliojimus ar sutikimus, patvirtintus Lietuvos notarų, bei notariškai patvirtintus priimančių šeimų įsipareigojimus rūpintis vaiku, jį išlaikyti ir kt., išvyko nuolat gyventi į Lenkijos Respubliką. Atkreiptinas dėmesys, jog tokio pobūdžio įgaliojimai ar sutikimai, susiję su tėvų valdžios pareigų perleidimu kitiems asmenims yra faktinis tėvų valdžios atsisakymas savo nepilnamečių vaikų atžvilgiu, nors Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 3.159 straipsnio 1 dalis reglamentuoja, jog tėvo ar motinos atsisakymas nuo teisių ir pareigų savo nepilnamečiams vaikams negalioja.

Visi išvykę į Lenkijos Respubliką nepilnamečiai gyveno šeimose, kurios yra įrašytos į socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, apskaitą, todėl yra pakankamas pagrindas abejoti minėtų nepilnamečių tėvų priimtais sprendimais savo nepilnamečių vaikų atžvilgiu.

Tyrimo metu surinkti dokumentai parodė, jog Lietuvos vaiko teisių apsaugos institucijos (Vilniaus m. savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyrius, šios savivaldybės Socialinių paslaugų centro socialiniai darbuotojai, Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba) apie faktinę tarptautinę globą, neesant teisinio pagrindo, žino vėliausiai  nuo 2010 m. rudens, tačiau konkrečių veiksmų dėl galimai neteisėto nepilnamečių gyvenimo Lenkijos Respublikos šeimose ėmėsi tik 2011 m. spalio mėnesį.

Pažymėtina, jog visi minėti nepilnamečiai iki išvykimo į Lenkijos Respubliką mokėsi Vilniaus  „Vilnios“  pagrindinėje mokykloje, kuri nuo 1994 metų bendradarbiauja su Vilniaus ir Gardino draugija (bendradarbiavimo sutartis pasirašyta 1996 m.). 2004 m. balandžio 2 d., įsteigus Vilniaus ir Gardino draugijos paramos fondą Gdynės mieste „Širdis vaikams“, bendradarbiavimo sutartis buvo atnaujinta. Bendradarbiavimo tikslas, kaip yra pateikta pažymos 6.4. punkte, suteikti galimybę Vilniaus „Vilnios“ pagrindinės mokyklos našlaičiams, nepilnų šeimų bei socialiai remtinų šeimų vaikams praleisti Šv. Kalėdų, Velykų ir vasaros atostogas Lenkijoje lenkų šeimose bei šiems vaikams organizuotose stovyklose, tačiau Vaiko teisių apsaugos kontrolierei fondo „Širdis vaikams“ bei Vilniaus „Vilnios“ pagrindinės mokyklos veiklos (projekto) tikslai sukėlė abejonių, nes internetinėje svetainėje skelbiamame fondo statute ( http://www.sercedzieciom.org/status.html ) kaip veiklos tikslai nurodyti: lenkų kilmės vaikų iš už rytinės šalies sienos integracija į šeimas iš Pamario (Pomorskie) vaivadijos (6 paragrafo 1 dalis), pagalba šeimoms įsivaikinant šiuos vaikus (6 paragrafo 6 dalis, 7 paragrafo 3 dalis). Vertinant šią, taip pat ir pažymos 6.7. punkte nurodytą informaciją, jog vaikai nuolatiniam gyvenimui išvyko į Lenkijos Respublikos piliečių šeimas, kurios neturi biologinių vaikų, darytina prielaida, jog neatsitiktinai vaikai buvo parinkti iš šeimų, įrašytų į socialinės rizikos šeimų apskaitą dėl tėvų asocialaus gyvenimo būdo.

Vilniaus „Vilnios“ pagrindinės mokyklos direktorės M. Milkevičienės teigimu, ji netarpininkavo dėl ugdytinių išvykimo nuolatiniam gyvenimui į užsienio piliečių šeimas, tačiau keista, jog minėtai direktorė nesukėlė abejonių tėvų (vieno iš jų), kurie buvo įtraukti į socialinės rizikos šeimų apskaitą, akivaizdžiai priešingi vaikų teisių ir interesų užtikinimui  priimti sprendimai.

Tyrimo metu vaiko teisių apsaugos kontrolierė nustatė savivaldybės administracijos padalinių bei savivaldybės įstaigų darbuotojų (Vaiko teisių apsaugos skyriaus specialistų ir Vilniaus miesto socialinės paramos centro socialinių darbuotojų, tiesiogiai dirbusių su šioje tyrimo pažymoje minimomis, kurių vaikai išvyko gyventi į Lenkijos Respubliką bei Vaiko teisių apsaugos skyriaus inspektorės ir Vilniaus ,,Vilnios“ pagrindinės mokyklos direktorės) veiklos trūkumus, aplaidumą darbe, teisės aktų nesilaikymą ir kitus vaiko teisių ir jo teisėtų interesų pažeidimus bei pasiūlė Vilniaus miesto savivaldybės administracijos direktoriui minėtiems darbuojamas taikyti (inicijuoti) drausminę (tarnybinę) atsakomybę. Taip pat atkreipė Lietuvos notarų rūmų dėmesį į notarų veiksmus, susijusius su neteisėtu tėvų valdžios atsisakymu ir asmeninių teisių ir pareigų nepilnamečių vaikų atžvilgiu perleidimu kitiems asmenims, paprašė juos įvertinti bei užtikrinti, kad tokia praktika nesikartotų. Bei siekiant išvengti tėvų (vieno iš jų) galimo piktnaudžiavimo bei vengimo atlikti savo pareigas, perleidžiant jas kitiems asmenims bei užtikrinti geriausius nepilnamečių interesus, pasiūlė Lietuvos Respublikos Seimo Žmogaus teisių komitetui, Teisės ir teisėtvarkos komitetui, Socialinių reikalų ir darbo komitetui bei Lietuvos Respublikos Vyriausybei svarstyti klausimą dėl papildomo vienašalių sandorių, susijusių su nepilnamečių išvykimu į užsienio valstybes mokymosi, gydymo ir pan., tikslais reglamentavimo.

Taip pat pagal vaiko teisių apsaugos kontrolierės pateiktą informaciją dėl neteisėto nepilnamečių gyvenimo Lenkijos Respublikos šeimose Vilniaus apygardos prokuratūroje atliekamas ikiteisminis tyrimas pagal požymius nusikaltimo, numatyto Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 229 str. (Tarnybos pareigų neatlikimas) dėl galimai neteisėtų valstybės ir savivaldybės institucijų pareigūnų veiksmų, vykdant Lenkijos fondo „Širdis vaikams“ projektą.

Vaiko teisių apsaugos kontrolierė kreipėsi ir į Lenkijos Respublikos vaiko teisių ombudsmeną, išreikšdama nuomonę, jog dėl fondo „Širdis vaikams“ veikos yra tikslinga atlikti tyrimą.