Šriftas:
A
A
A
Fonas:
baltas
Juoda
Iliustracijos:
Rodyti
Slėpti

Vaiko teisių apsaugos kontrolierė atliko tyrimą dėl vaikų teisių ir teisėtų interesų užtikrinimo Švėkšnos specialiojo ugdymo centre

2015 05 05
Vaiko teisių apsaugos kontrolierė atliko tyrimą dėl vaikų teisių ir teisėtų interesų užtikrinimo Švėkšnos specialiojo ugdymo centre. Tyrimas buvo pradėtas, atsižvelgiant į gautą informaciją apie vaikų teisių pažeidimus mokykloje (darbuotojų smurtas ir kitas netinkamas elgesys su vaikais, saugios aplinkos vaikams neužtikrinimas ir pan.), siekiant išsiaiškinti vaikų priėmimo į Švėkšnos specialųjį ugdymo centrą tvarką, pagalbos, sveikatos priežiūros ir kitų paslaugų teikimo galimybes, vaikų situaciją bei jos pokyčius, po vaiko teisių apsaugos kontrolierės 2012 metais atlikto tyrimo.

Vaiko teisių apsaugos kontrolierė atliko tyrimą (1.3 MB ) dėl vaikų teisių ir teisėtų interesų užtikrinimo Švėkšnos specialiojo ugdymo centre.

Tyrimas buvo pradėtas, atsižvelgiant į gautą informaciją apie vaikų teisių pažeidimus mokykloje (darbuotojų smurtas ir kitas netinkamas elgesys su vaikais, saugios aplinkos vaikams neužtikrinimas ir pan.), siekiant išsiaiškinti vaikų priėmimo į Švėkšnos specialųjį ugdymo centrą tvarką, pagalbos, sveikatos priežiūros ir kitų paslaugų teikimo galimybes, vaikų situaciją bei jos pokyčius, po vaiko teisių apsaugos kontrolierės 2012 metais atlikto tyrimo.

Vaiko teisių apsaugos kontrolierės nuomone, įvykę ir tebevykstantys pokyčiai Švėkšnos specialiojo ugdymo centre (mokyklos pavadinimas, veikla ir pavaldumas, nuo veiklos pradžios 1967 metais, keitėsi ne vieną kartą: Švėkšnos sanatorinė mokykla–internatas – Švėkšnos sanatorinė internatinė mokykla – Švėkšnos sanatorinė mokykla – Švėkšnos specialioji mokykla – Švėkšnos specialiojo ugdymo centras) nėra pakankami. Mokykla tebėra išlaikiusi daugiau neigiama prasme „išskirtinės“ mokyklos statusą. Daugumoje atvejų, tai mokykla, kuria galima pasinaudoti, ne tiek siekiant padėti didelių arba labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių dėl elgesio ir (ar) emocijų sutrikimų turinčiam vaikui, gauti kompleksinę kvalifikuotą pagalbą, kad vaikas galėtų ugdytis savo gyvenamojoje vietoje, augti ir būti auklėjamu bei prižiūrimu savo tėvų (globėjų, rūpintojų), tačiau siekiant nors laikinai išspręsti „nepatogaus“, „nevaldomo“ ar pan., problemas keliančio vaiko klausimą.

Tyrimo metu nustatyti vaikų teisių ir interesų pažeidimai Centre, kurie yra susiję su švietimo pagalbos bei sveikatos priežiūros paslaugų vaikams teikimu; saugios ir sveikos aplinkos, privatumo užtikrinimu; vaikų apsauga nuo smurto, neigiamos socialinės aplinkos įtakos; teisės aktų, reglamentuojančių sveikatos saugos reikalavimus mokykloje ir bendrabutyje, vaikų maitinimo organizavimą, vaikų atstovavimą ir jų teisių gynimą baudžiamajame procese ir kt. nuostatų vykdymu ir kt. Taip pat tyrimo metu nustatyti ir kiti pažeidimai bei praktikoje kylančios problemos dėl vaikų, turinčių didelių ir labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių, teisių užtikrinimo. Pažymėtina, kad dauguma nustatytų vaikų teisių pažeidimų ir praktinės veiklos trūkumų, gali būti pašalinti tik esant geranoriškam ir aktyviam kompetentingų institucijų bendradarbiavimui.

Atlikusi tyrimą, vaiko teisių apsaugos kontrolierė įspėjo Švėkšnos specialiojo ugdymo centro direktorę L. Navickienę dėl nustatytų vaiko teisių ir teisėtų interesų pažeidimų bei pasiūlė Švietimo ir mokslo ministerijai, įgyvendinančiai Švėkšnos specialiojo ugdymo centro savininko teises ir pareigas, spręsti klausimą dėl drausminės atsakomybės Centro direktorei taikymo, atsižvelgiant į tyrimo metu Centro veikloje nustatytus trūkumus bei vaiko teisių ir teisėtų interesų pažeidimus (apie priimtą sprendimą kontrolierė turi būti informuota iki 2015 m. birželio 15 d.).

Atsižvelgiant į tyrimo metu paaiškėjusias aplinkybes, vaiko teisių apsaugos kontrolierė pateikė kompetentingoms institucijoms eilę pasiūlymų (Švietimo ir mokslo, Sveikatos apsaugos, Socialinės apsaugos ir darbo bei Teisingumo ministerijoms, teisėsaugos institucijoms (prokuratūrai, policijai), Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybai ir kt.) susijusių su tiek su Švėkšnos specialiojo ugdymo centro ugdytinių, tiek visumoje vaikų, turinčių didelių ir labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių, padėties gerinimu bei praktikoje kylančių problemų sprendimu.

Švietimo ir mokslo ministerijai pasiūlyta įvertinti Švėkšnos specialiojo ugdymo centro galimybę tinkamai įgyvendinti Centro veiklos tikslą, uždavinius ir vykdyti funkcijas, atsižvelgiant į esamą (nustatytą) vaikų ir darbuotojų skaičių bei svarstyti galimybę maksimaliai mažinti vaikų skaičių Centre. Taip pat pateiktas siūlymas peržiūrėti vaikų priėmimo ir ugdymo Švėkšnos specialiojo ugdymo centre reglamentavimą, užtikrinant, kad į Centrą būtų priimami didelių ir labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių dėl elgesio ir (ar) emocijų sutrikimų turintys vaikai, atsidūrę krizinėse, sudėtingose situacijose bei, kad vaikų ugdymo Centre terminas būtų siejamas su objektyviais kriterijais ir grindžiamas nešališku kompetentingų specialistų vertinimu; spręsti ugdymo paslaugų didelių ir labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems vaikams prieinamumo arčiausiai jų gyvenamosios vietos užtikrinimo, pedagogų kompetencijos dirbti su specialiųjų ugdymosi poreikių vaikais, ypatingai – turinčių elgesio ir (ar) emocijų sutrikimų, didinimo ir kvalifikacijos kėlimo, taip pat aktyvesnio pedagogų, mokyklų vaiko gerovės komisijų, ugdymo įstaigų administracijų ir pagalbą vaikams teikiančių specialistų tarpusavio bei su vaiko atstovais pagal įstatymą bendradarbiavimo problemas ir kt.

Sveikatos apsaugos ministerijai pasiūlyta informuoti gydytojus (šeimos gydytojus, gydytojus psichiatrus, vaikų ir paauglių gydytojus psichiatrus) apie Švėkšnos specialiojo ugdymo centro vykdomos veiklos pobūdį, tikslą, vaikams ir jų atstovams teikiamą pagalbą ir kt., nes tyrimo duomenys leidžia manyti, kad gydytojai nežino ir galimai aktyviai nesidomi, nesiaiškina ir (ar) nevertina, į kokio tipo ugdymosi įstaigą pagal jų rekomendaciją („siuntimą“) vaikas turėtų vykti, kokioje aplinkoje vaikas ugdysis ir gyvens, kokias paslaugas ir pagalbą gaus ir kt. (pavyzdžiui, medicininiuose dokumentuose vis dar nurodoma „sanatorinė“, „internatinė“ mokykla, „gali būti taikomas sanatorinis gydymas“). Taip pat ministerijai pasiūlyta reglamentuoti gydytojų psichiatrų įvertinimo ir rekomendacijų dėl vaiko ugdymosi atitinkamo tipo mokykloje rengimą. Pasiūlyta peržiūrėti galiojantį teisinį reglamentavimą dėl periodinės valstybinės visuomenės sveikatos saugos kontrolės bendrabučiuose, kuriuose gyvena vaikai, įtvirtinimo ir vykdymo (šiuo metu periodinė kontrolė nėra vykdoma, nors vaikai mokyklų bendrabučiuose gyvena visus mokslo metus).

Teisingumo ministerijai ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai pateikti siūlymai dėl vaiko atstovavimo, jo teisių ir interesų apsaugos baudžiamajame procese gerinimo, atsižvelgiant į tyrimo metu paaiškėjusias naujas ir pasitvirtinusias anksčiau nustatytas problemas dėl nukentėjusių vaikų teisių apsaugos, gynimo ir atstovavimo.

Bendradarbiaujant ministerijoms buvo pateikti siūlymai svarstyti teisinio reglamentavimo tobulinimo galimybę dėl vaikų specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimo, specialiojo ugdymo skyrimo ir (ar) švietimo pagalbos skyrimo vaikui; dėl mokinių gyvenimo valstybinių ir savivaldybių bendrojo ugdymo mokyklų bendrabučiuose išlaidų apmokėjimo, siekiant įgyvendinti Švietimo ir mokslo ministerijos keliamą tikslą, jog šios išlaidos būtų dengiamos iš švietimo, socialinei ir sveikatos apsaugai skiriamų lėšų; dėl vaikų atstovavimo ir sveikatos priežiūros paslaugų vaikams teikimo, kai jie ugdosi ir gyvena skyriumi nuo savo atstovų pagal įstatymą (specialiojo ugdymo mokyklose, vaikų socializacijos centruose ir kt.) ir kt.

Atsakingos institucijos apie vaiko teisių apsaugos kontrolierės sprendimo nagrinėjimo rezultatus ir sprendimo vykdymą turi informuoti iki 2015 m. liepos 31 d.