Kontrolierė atliko tyrimą dėl nacionalinių mokinių pasiekimų patikrinimų pritaikymo
Vaiko teisių apsaugos kontrolierė atliko tyrimą pagal nevyriausybinių organizacijų, atstovaujančių vaikų su negalia interesus, kreipimąsi dėl nacionalinių mokinių pasiekimų patikrinimų (toliau – NMPP) užduočių pritaikymo.
Mokymosi pasiekimų vertinimas yra vienas iš veiksnių, kuriais matuojama švietimo kokybė ir imamasi priemonių jai gerinti. Taip pat, mokymosi pasiekimų vertinimo paskirtis - padėti mokiniui pasitikrinti individualią mokymosi pažangą, nustatyti jo pasiekimus, padėti priimti sprendimus dėl tolesnio mokymosi krypčių. Nacionaliniai mokinių pasiekimų patikrinimai – vieni iš pasiekimų vertinimo būdų, kurie suteikia galimybę šalies mastu informuoti bendruomenę apie tai, kaip sekasi siekti užsibrėžtų nacionalinių švietimo tikslų.
Nevyriausybinės organizacijos skundė, jog buvo nuspręsta atsisakyti Nacionalinių mokinių pasiekimų patikrinimo (NMPP) užduočių turinio pritaikymo mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių (SUP) ( šiais metais buvo teikiami bendri visiems testai), ir vietoje to taikyti koeficientus, kas, jų nuomone, pažeidžia vaikų su specialiaisiais poreikiais teises ir prieštarauja įtraukties bei lygių galimybių principams. Organizacijos pabrėžė, jog nepritaikytas užduočių turinys tampa kliūtimi objektyviai įvertinti mokinių gebėjimus bei neleidžia jiems atskleisti tikrųjų žinių.
Vaiko teisių apsaugos kontrolierė sprendė, kad visi mokiniai, įskaitant turinčius specialiųjų ugdymosi poreikių, turi būti vertinami tokio paties turinio užduotimis, siekiant užtikrinti lygiateisį dalyvavimą nacionaliniuose patikrinimuose. Jos nuomone, turėtų būti pritaikoma ne užduoties turinys, o jos pateikimo forma ir vertinimo sąlygos. Turėtų būti didinamas bendros, o ne atskiro turinio, mokinių pasiekimų patikrinimo užduočių versijos prieinamumas, vadovaujamasi universalaus dizaino mokymuisi principais. Užduotys, kurios buvo nepritaikytos, kompensuojamos taikant koeficientus, tad koeficientų taikymas kompensuoja užduoties netobulumą, ir turi būti laikina priemone. Taip pat siektina, kad nepritaikytų užduočių būtų kuo mažiau.
Tyrimo metu nustatyta, jog NMPP vykdymo metu užduotys nebuvo pritaikytos specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems vaikams (nebuvo įgarsintos, jų nebuvo galima perskaityti alternatyvia ekrano skaitymo programa, kt.), buvo susiduriama su kitais iššūkiais (neskirtas mokytojo padėjėjas, praktikoje nebuvo galimybių turėti būtinas sensorines pertraukas), kt. Iššūkiai kilo dėl galimai nepasiruošimo mokyklos lygmeniu, tačiau ir dėl nacionaliniu mastu priimtų sprendimų.
Vaiko teisių apsaugos kontrolierės nuomone, pritaikymas yra būtina sąlyga, siekiant užtikrinti pilnavertį įsitraukimą ir dalyvavimą pasiekimų patikrinimo procese. Svarbu, kad kiekvienas vaikas turėtų galimybę atsiskleisti ir parodyti savo žinias bei gebėjimus tokiu būdu, kuris atitinka jo individualius poreikius. Pritaikytos užduotys (forma, pateikimo būdas, skiriama reikalinga pagalba, priemonės) sudaro sąlygas visiems mokiniams dalyvauti pasiekimų patikrinimuose lygiavertėmis sąlygomis. Kai užduotys nėra pritaikytos, vaiko gebėjimai lieka nepastebėti, o rezultatai neatspindi tikrojo jo potencialo. Užduotys turi atliepti mokinių įvairovės poreikius, turi būti ieškoma būdų, kaip vienodas turinys būtų pateikiamas skirtingoms grupėms mokinių, maksimaliai atlieptų visus vaikų poreikius.
Kontrolierė siūlė už švietimo politikos formavimą ir įgyvendinimą atsakingoms institucijoms plėtoti įtraukiojo švietimo priemones, stiprinti bendradarbiavimą su specialiųjų poreikių vaikų interesus atstovaujančiomis organizacijomis, užtikrinti stebėseną ir nuoseklų pasiekimų organizavimo procesų vertinimą.