Vaiko teisių apsaugos kontrolierės patarėjos dalyvavo Sveikatos apsaugos ministerijos sudarytos darbo grupės posėdyje
Vaiko teisių apsaugos kontrolierės vyriausioji patarėja Eivilė Žemaitytė ir patarėja Kristina Matuzienė 2015 m. rugsėjo 3 d. dalyvavo Sveikatos apsaugos ministerijos sudarytos darbo grupės „Dėl Medicininių kriterijų (ligų ir (ar) susijusių sveikatos sutrikimų, specialiųjų poreikių) sąrašo, kuriuo vadovaujantis vaikai būtų priimami į sutrikusio vystymosi kūdikių namus“ posėdyje.
Ši darbo grupė buvo sudaryta svarstant vaiko teisių apsaugos kontrolierės Sveikatos apsaugos ministerijai pateiktą siūlymą nustatyti vieningą priėmimo į sutrikusio vystymosi kūdikių namus tvarką, nustatyti subjektą, įgaliotą priimti sprendimą, medicininių kriterijų (ligų ir (ar) būklių, specialiųjų poreikių) sąrašą, pagal kurį vaikų nukreipimas į sutrikusio vystymosi kūdikių namus būtų siejamas išimtinai su nuo sveikatos būklės priklausančių specializuotų sveikatos priežiūros, slaugos paslaugų poreikiu, kurios negali būti suteiktos vaikui gyvenant bendruomenėje, taip pat nustatyti mechanizmus, kurie leistų paslaugų teikimo trukmę sieti ne su vaikų amžiumi ar socialinėmis priežastimis, o specializuotų sveikatos priežiūros paslaugų poreikiu (Vaiko teisių apsaugos kontrolierės 2015-03-20 pažyma Nr. (6.7.-2014-12)PR-46 „Dėl pokyčių vaikų iki 3 (4) metų ir vaikų su negalia, globojamų sutrikusio vystymosi kūdikių namuose bei A. Bandzos kūdikių ir vaikų globos namuose, srityje“).
Darbo grupės nariai iškėlė abejonę, ar sutrikusio vystymosi kūdikių namų veiklos reglamentavimo sugriežtinimas, nustatant kriterijus, kuriais vadovaujantis tėvų globos netekę vaikai išimtinais atvejais galėtų būti nukreipiami į minėtas įstaigas, nepažeis Jungtinių Tautų Vaiko teisių ir Neįgaliųjų teisių konvencijų nuostatų, taip pat ir prigimtinių vaiko interesų.
Posėdžio metu buvo pateikta kai kurių darbo grupės narių nuomonė, kad vaikų patekimas į sutrikusio vystymosi kūdikių namus turėtų būti siejamas išimtinai su jų amžiumi ir socialinėmis indikacijomis (t.y. tėvų globos netekę vaikai iki 2 metų amžiaus, jei nėra šeimų ar šeimynų, norinčių ir galinčių juos globoti), o ne su sveikatos būkle ir su tuo susijusių paslaugų poreikiu. Jų teigimu, amžiaus ribos sumažinimas leistų sumažinti vaikų, globojamų sveikatos priežiūros įstaigose (sutrikusio vystymosi kūdikių namuose), skaičių. Taip pat buvo pateiktas siūlymas svarstyti tikslingumą keisti sutrikusio vystymosi kūdikių namų pavaldumą, šias įstaigas pertvarkant į ligoninių filialus ar kitokius ligoninių struktūrinius padalinius.
Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos atstovės darbo grupės nariams pateikė vaiko teisių apsaugos kontrolierės poziciją, kad sutrikusio vystymosi kūdikių namų teikiamos ankstyvosios reabilitacijos paslaugos ir kita sveikatos priežiūra, nėra ir negali būti svariu argumentu nustatyti vaikų globą jose, o moksliškai pagrįsti įrodymai apie institucinės globos žalą vaiko raidai negali būti ignoruojami, bandant sureikšminti šių įstaigų teikiamų sveikatos priežiūros paslaugų sutrikusios raidos vaikams, naudą. Todėl tėvų globos netekusių vaikų nukreipimas į šias sveikatos priežiūros įstaigas ir ilgalaikis jų gyvenimas ir globa juose turėtų būti taikomi tik išimtinais ir teisės aktuose nustatytais atvejais.
Išsamią vaiko teisių apsaugos kontrolierės poziciją galite rasti čia. (145.2 KB )