Mokyklų bendrabučiuose gyvenančių vaikų teisių užtikrinimas

2013 06 26
Vaiko teisių apsaugos kontrolierė, atsižvelgdama į įstaigos praktikoje paaiškėjusius atvejus, kai vaikams, gyvenantiems mokyklų bendrabučiuose, buvo nesudaryta tinkama ir jų poreikius atitinkanti gyvenamoji aplinka bei sąlygos, neužtikrinta jų pakankama priežiūra ir laisvalaikis, taip pat įvertinusi skundų tyrimų metu nustatytus atvejus, kai vaikai mokyklos bendrabutyje buvo apgyvendinti, siekiant išspręsti socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, problemas, atliko tyrimą savo iniciatyva, siekdama išsiaiškinti visų šalies mokyklų, turinčių bendrabučius, problemas, juose gyvenančių mokinių skaičių ir priežastis, dėl kurių šie vaikai buvo apgyvendinti bendrabutyje, vaikams teikiamas paslaugas ir kitus aktualius su vaiko teisių užtikrinimu, jiems gyvenant bendrabutyje, susijusius klausimus.

Vaiko teisių apsaugos kontrolierė, atsižvelgdama į įstaigos praktikoje paaiškėjusius atvejus, kai vaikams, gyvenantiems mokyklų bendrabučiuose, buvo nesudaryta tinkama ir jų poreikius atitinkanti gyvenamoji aplinka bei sąlygos, neužtikrinta jų pakankama priežiūra ir laisvalaikis, taip pat įvertinusi skundų tyrimų metu nustatytus atvejus, kai vaikai mokyklos bendrabutyje buvo apgyvendinti, siekiant išspręsti socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, problemas, atliko tyrimą savo iniciatyva, siekdama išsiaiškinti visų šalies mokyklų, turinčių bendrabučius, problemas, juose gyvenančių mokinių skaičių ir priežastis, dėl kurių šie vaikai buvo apgyvendinti bendrabutyje, vaikams teikiamas paslaugas ir kitus aktualius su vaiko teisių užtikrinimu, jiems gyvenant bendrabutyje, susijusius klausimus.

Tyrimo metu 106 šalies mokyklos, turinčios bendrabučius, buvo paprašytos nurodyti veiklos problemas, bendrabutyje gyvenančių mokinių skaičių ir priežastis, dėl kurių šie vaikai buvo apgyvendinti bendrabutyje, vaikams teikiamas paslaugas ir kitus aktualius su vaiko teisių užtikrinimu, jiems gyvenant bendrabutyje, susijusius klausimus. 15 savivaldybių vaiko teisių apsaugos skyrių buvo paprašyti pateikti informaciją apie 100 bendrabutyje gyvenančių vaikų ir jų šeimoms, kurios įrašytos į socialinės rizikos šeimų apskaitą, teikiamas socialines paslaugas, siekiant įvertinti, ar šio vaiko gyvenimas ugdymo įstaigos bendrabutyje yra pagrįstas ir atitinka jo geriausius interesus, o tėvai, pateikę prašymą ugdymo įstaigos administracijai leisti gyventi savo vaiką bendrabutyje, tokiu būdu nevengia atlikti tėvų pareigų vaiko atžvilgiu.

Minėtų duomenų analizė parodė šias pagrindines problemas: priėmimo į bendrabutį aprašuose dažnai nėra nurodoma konkreti priėmimo tvarka; ugdymo įstaigų bendrabučiuose yra apgyvendinami ikimokyklinio amžiaus vaikai, nors tai, manytina, neatitinka jų geriausių interesų dėl poreikio ankstyvajame amžiuje gyventi šeimos aplinkoje ir būti auklėjamam bei prižiūrimam emociškai artimų asmenų; nepaisant teisės aktų nuostatų, jog nepilnamečių asmenų globėjai (rūpintojai) turi gyventi kartu su nepilnamečiu, mokyklų bendrabučiuose 14 proc. visų gyvenančių vaikų sudaro globojami vaikai; vaikų apgyvendinimu mokyklos bendrabutyje dažnai yra sprendžiamos šeimų socialinės problemos, o mokyklos, turinčios bendrabučius, iš dalies tampa alternatyva socialinės globos įstaigoms; bendrabučiuose trūksta vaikams teiktinų paslaugų, be to, nėra priimta teisės aktų, kurie reglamentuotų bendrabučiuose dirbančio personalo sudėtį, skaičių bei darbuotojų darbo laiko sąnaudų normatyvus; ir kt.

Atsižvelgus į minėtas problemas, Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijai, miesto/rajono savivaldybių administracijoms ir mokykloms, turinčioms bendrabučius, buvo pateikti siūlymai dėl mokyklų bendrabučių problemų sprendimo ir juose gyvenančių vaikų padėties gerinimo.

Su atliktu tyrimu galite susipažinti ČIA. (396 KB )