Europos Komisija atkreipia dėmesį į mišrių šeimų problemas

2014 05 21
Europos Komisija paskelbė ataskaitą, kuria atkreipiamas dėmesys į mišrioms šeimoms (skirtingos pilietybės sutuoktiniams) Europoje vis dar kylančias teisines problemas, kai jos bando spręsti tarpvalstybinius ginčus dėl jų santuokos arba vaikų globos. Iširus šeimai, tarpvalstybinis teisminis bendradarbiavimas itin svarbus siekiant vaikams užtikrinti saugų teisinį pagrindą, kad jie galėtų palaikyti ryšius su abiem tėvais arba globėjais, kurie gali gyventi kitoje valstybėje narėje.

Europos Komisija paskelbė ataskaitą (314.4 KB ), kuria atkreipiamas dėmesys į mišrioms šeimoms (skirtingos pilietybės sutuoktiniams) Europoje vis dar kylančias teisines problemas, kai jos bando spręsti tarpvalstybinius ginčus dėl jų santuokos arba vaikų globos. Padidėjus piliečių judumui Europos Sąjungoje, padaugėjo šeimų, kurių nariai yra skirtingų pilietybių, gyvena skirtingose ES valstybėse narėse arba valstybėje narėje, kurios piliečiu nėra bent vienas iš šeimos narių. Iširus šeimai, tarpvalstybinis teisminis bendradarbiavimas itin svarbus siekiant vaikams užtikrinti saugų teisinį pagrindą, kad jie galėtų palaikyti ryšius su abiem tėvais arba globėjais, kurie gali gyventi kitoje valstybėje narėje.

Europos Komisijos ataskaitoje daroma išvada, kad šiuo metu galiojančios ES taisyklės labai padėjo piliečiams sprendžiant ginčus dėl mišrios santuokos ir su tėvų pareigomis susijusius klausimus. 2003 m. Reglamentas dėl jurisdikcijos ir teismo sprendimų, susijusių su santuoka ir tėvų pareigomis, pripažinimo bei vykdymo padėjo išvengti paralelių teismo procesų keliose ES šalyse, nes vadovaujantis šiuo reglamentu buvo nustatoma, kurios šalies teismas turi jurisdikciją spręsti su skyrybomis ir tėvų pareigomis (kaip antai vaikų globa ir lankymo teisės) susijusius klausimus, net jei vaikai gimė ne santuokoje. Šiuo reglamentu taip pat buvo sukurta valstybių narių centrinių institucijų bendradarbiavimo tėvų pareigų ir lengvesnio lankymo teisių įgyvendinimo klausimais sistema, taip pat naudota įgyvendinant tam tikrus įsakymus grąžinti vaiką, siekiant skubiai grąžinti vaiką tarpvalstybinio tėvų vykdomo vaiko grobimo atvejais.

Ataskaitoje taip pat nurodomi keli svarbūs šiuo metu galiojančios teisinės sistemos trūkumai, kaip:

  • taisyklėse, skirtose nustatyti, kurios ES šalies teismas turi jurisdikciją santuokos ir tėvų pareigų klausimais, trūksta visiems atvejams tinkančios vienodos ir išsamios nuostatos dėl jurisdikcijos, todėl kyla teisinis neaiškumas, o Sąjungos piliečiams neužtikrinamos vienodos teisės į teisingumą;
  • laisvas sprendimų dėl santuokos ir tėvų pareigų judėjimas dar nevisiškai užtikrintas, nes siekiant pripažinti tam tikros kategorijos sprendimus kitoje ES šalyje, būtinos ilgai trunkančios ir brangiai kainuojančios procedūros;
  • kitoje valstybėje narėje priimtus sprendimus sudėtinga įgyvendinti, nes skiriasi valstybių narių procedūriniai standartai, pvz., dėl vaiko išklausymo;
  • valstybių narių centrinių institucijų bendradarbiavimas gali būti geresnis, visų pirma renkant ir dalijantis informacija apie vaiko padėtį pagrobimo atvejais.

Šiuo metu Europoje vykdoma informavimo kampanija, kurios metu teikiama specialiai mišrioms šeimos skirta informacija apie tarpvalstybinį tėvų vykdomą vaiko grobimą ir vaiko globos ir lankymo teises, kuri skirta padėti joms geriau suprasti savo teises ir pareigas. Kviečiame susipažinti:

Lankstinukas apie vaikų globą

(186 KB )Lankstinukas apie tarptautinį tėvų vykdomą vaikų grobimą  (441.4 KB

Vaizdo įrašas apie vaikų globą

Vaizdo įrašas apie tarptautinį tėvų vykdomą vaikų grobimą