Baigtas tyrimas dėl Kėdainių rajone įvykusios tragedijos
Vaiko teisių apsaugos kontrolierė atliko tyrimą dėl 2017-01-25 sumušto ir 2017-01-27 nuo patirtų sužalojimų mirusio mažamečio teisių ir teisėtų interesų pažeidimo
Tyrimo metu vertinti institucijų veiksmai (neveikimas), dėl kurių buvo pažeistos mažamečio teisės ir teisėti interesai. Atitinkamų institucijų valstybės tarnautojų bei pareigūnų baudžiamąją atsakomybę (veiksmus po 2016-11-23 galimo smurto prieš mažametį) vertins prokuratūra, tarnybinę (drausminę) – Kėdainių rajono savivaldybės administracija (jos pavaldume esančio padalinio) bei prokuratūra (jos kompetencijai priskirtų vertinti pareigūnų).
Atlikus tyrimą nustatytas aplaidus Kėdainių rajono VTAS darbas, teisėsaugos pareigūnų sprendimai neatitiko geriausių vaiko interesų užtikrinimo principo ir sąlygojo tęstinius vaiko teisių ir teisėtų interesų pažeidimus.
Taip pat, nustatyti VšĮ Kėdainių ligoninės nepakankami veiksmai galimai smurtą patyrusiam mažamečiui (su mama) 2016-11-23 kreipusis į medikus. Dėl VšĮ Kėdainių ligoninės 2016-11-23 mažamečiui teiktų sveikatos priežiūros paslaugų kokybės įvertinimo kontrolierė kreipėsi į Valstybinę akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybą prie Sveikatos apsaugos ministerijos, kuri atliks neplaninę berniukui VšĮ Kėdainių ligoninėje teiktų asmens sveikatos priežiūros paslaugų kokybės kontrolę.
Vaiko teisių apsaugos kontrolierės sprendimas:
1. Pripažinti vaiko teisių ir teisėtų interesų pažeidimu aplaidų Kėdainių rajono savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyriaus (darbuotojų, valstybės tarnautojų) pareigų ir tarnybinių funkcijų vykdymą.
2. Atkreipti Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus Ovidijaus Kačiulio dėmesį dėl savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyriaus aplaidaus teisės aktų priskirtų funkcijų atlikimo ir neužtikrintos mažamečio teisių ir teisėtų interesų apsaugos ir siūlyti:
2.1 užtikrinti nustatytų veiklos trūkumų pašalinimą bei tinkamą darbuotojų ir tarnautojų kvalifikaciją, reikalingą priskirtų funkcijų vykdymui;
2.2 įvertinti Vaiko teisių apsaugos skyriaus (valstybės tarnautojų, darbuotojų) veiklą (tarnybinę (drausminę) atsakomybę) ir apie sprendimus informuoti vaiko teisių apsaugos kontrolierę (pateikiant išvados/sprendimo kopiją);
2.3 reglamentuoti keitimosi informacija (raštais, dokumentais ir kt.) tarp administracijos padalinių ir kitų įstaigų / institucijų tvarką, numatant informacijos išsiuntimo / gavimo kontrolę ir kt.;
2.4 pakartotinai atkreipti sveikatos ir ugdymo įstaigų vadovų (ir darbuotojų) dėmesį į savalaikį kompetentingų institucijų (vaiko teisių apsaugos skyriaus, policijos/prokuratūros|) informavimą apie pastebėtus galimus vaiko teisių ir teisėtų interesų pažeidimus;
2.5 pasitelkiant į pagalbą nevyriausybines organizacijas kreiptis į bendruomenę, šviesti smurto prieš vaikus prevencijos klausimais ir ugdyti nepakantumą smurtui bei akcentuoti pareigą apie pastebėtus vaiko teisių pažeidimus (smurtą, nepriežiūrą ir kt. ) nedelsiant informuoti vaiko teisių apsaugos skyrių ir (ar) policiją.
3. Nevertinant kitų institucijų kompetencijai priskirto vertinti teisėsaugos pareigūnų procesinių veiksmų ir sprendimų teisėtumo ir pagrįstumo, pripažinti, kad pažymoje nurodyti teisėsaugos pareigūnų sprendimai neatitiko geriausių vaiko interesų užtikrinimo principo ir sąlygojo tęstinius vaiko teisių ir teisėtų interesų pažeidimus.
4. Atkreipti Kauno apygardos prokuratūros vyriausiojo prokuroro Dariaus Valkavičiaus dėmesį į nustatytus pažeidimus ir siūlyti:
4.1 imtis priemonių tinkamos vaiko teisių apsaugos baudžiamajame procese užtikrinimui, prokurorų profesinės kvalifikacijos gerinimui vaiko teisių apsaugos srityje bei ikiteisminio tyrimo pareigūnų griežtesnei, efektyvesnei kontrolei;
4.2 informuoti vaiko teisių apsaugos kontrolierę apie ikiteisminio tyrimo dėl tarnybos pareigų neatlikimo pagal Baudžiamojo kodekso 229 straipsnį (dėl 2016-11-23 įvykio atitinkamų institucijų valstybės tarnautojų bei pareigūnų galimai netinkamo pareigų atlikimo) ir ikiteisminio tyrimo dėl mažamečio tyčinio nužudymo rezultatus (pateikiant nutarimų kopijas).
5. Kreiptis į generalinį prokurorą Evaldą Pašilį, siūlant pavesti, atliekant tarybinį patikrinimą, vertinti Kauno apygardos prokuratūros Kauno apylinkės prokuratūros 5-ojo skyriaus prokurorės veiksmus ir vaiko teisių apsaugos pažeidimo aspektu, atsižvelgiant į pažymoje nustatytus pažeidimus. Apie tarnybinio patikrinimo rezultatus prašyti informuoti vaiko teisių apsaugos kontrolierę.
6 Socialinės apsaugos ir darbo ministrui Linui Kukuraičiui siūlyti:
6.1 peržiūrėti galiojantį teisinį reglamentavimą dėl savivaldybių vaiko teisių apsaugos skyrių teisių / pareigų (dėl informacijos gavimo iš teisėsaugos institucijų, praplečiant ratą asmenų, apie kurių teistumą ir administracinius nusižengimus būtina gauti / rinkti informaciją) ir spręsti dėl teisinio reglamentavimo tobulinimo.
6.2 reglamentuoti privalomus atlikti savivaldybių vaiko teisių apsaugos skyriaus veiksmus reaguojant į gautus pranešimus apie smurtą vaiko atžvilgiu (ne tik skyriaus pareigą pateikti pranešimą teisėsaugos institucijai, bet ir aktyvų dalyvavimą siekiant apginti vaiko interesus baudžiamajame procese, atsakingą vaiko situacijos vertinimą, pagalbos vaikui/šeimai organizavimą bei kontrolę ir kt.).
7. Atkreipti VšĮ Kėdainių ligoninės direktoriaus Stasio Skaumino dėmesį į sveikatos priežiūros specialistų reagavimo į galimus vaiko teisių pažeidimus informuojant kompetentingas institucijas svarbą bei siūlyti imtis griežtesnių priemonių, kad būtų laikomasi teisės aktuose nustatytų reikalavimų dėl informavimo apie vaiko teisių ir teisėtų interesų pažeidimus, atsakingai vertinami pastebėti galimo smurto požymiai ir nedelsiant informuojamos kompetentingos institucijos.
8. Kreiptis į policijos generalinį komisarą Liną Pernavą, atkreipiant dėmesį į būtinybę gerinti policijos pareigūnų kvalifikaciją, gavus informaciją apie smurtą (bei kitas nusikalstamas veikas) vaiko atžvilgiu.
9. Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktorei Alinai Jakavonienei siūlyti, teikiant metodinę pagalbą savivaldybių vaiko teisių apsaugos skyriams, pakartotinai atkreipti dėmesį į privalomus atlikti skyriams veiksmus reaguojant į gautus pranešimus apie smurtą vaiko atžvilgiu (ne tik skyriaus pareigą pateikti pranešimą teisėsaugos institucijai, bet ir aktyvų dalyvavimą siekiant apginti vaiko interesus baudžiamajame procese, atsakingą vaiko situacijos vertinimą, pagalbos vaikui/šeimai organizavimą bei kontrolę ir kt.).